E-learningový kurz
Jak pracovat s e-learningovým kurzem?
- Přečtěte si základní fakta a doporučení pro studium v úvodní části kapitoly.
- Zúčastněte se přednášky na platformě MS Teams (podle rozvrhu) nebo si ve vámi zvolený čas spusťte multimediální prezentaci, pokud bude k dispozici.
- Nastudujte doporučené stránky v učebnici.
- Prohlédněte si ukázkové kazuistiky.
- Vyřešte kazuistiky s otevřeným koncem, popř. úlohy a zodpovězte na otázky. Své odpovědi pošlete do níže stanoveného času e-mailem na adresu odpoved@infektologie.cz.
- Zodpovězte otázky v testu zde nebo v platformě Moodle, pokud bude k dispozici.
- Vaše e-mailové odpovědi budeme nejspíše kontrolovat náhodně, vzorové odpovědi naleznete na stránce (s komentářem obvyklých chyb) nebo je budeme probírat v rámci prezenční výuky nebo na seminářích pomocí MS Teams.
Témata kurzu
Lekce | Téma | Prezentace | Kazuistiky | Test | Odpověď zaslat do |
1. | Symptomatologie a diagnostika infekčních nemocí | v SISu | |||
2. | Antibiotika | v SISu | test | 26. 11. 2020 | |
3. | Organizace péče o infekčně nemocné, izolace, intenzivní péče | prezenčně | |||
4. | Očkování | Očkování - multimediální: 1. část, 2. část | - | ||
5. | Infekce dutiny ústní a horních dýchacích cest | v SISu | kaz. 1, kaz. 2 | kvíz | 12. 11. 2020 |
6. | Infekce dolních dýchacích cest a plic | v SISu | kaz. 1, kaz. 2 | 12. 11. 2020 | |
7. | Gastrointestinální infekce | prezenčně | kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 | 13. 11. 2020 | |
8. | Virové hepatitidy a infekční hepatologie | zde (pdf), na serveru medicalmedia.eu | kaz. 1, kaz. 2 | test | 19. 11. 2020 |
9. | Infekce ledvin a močových cest | zde (pdf) | kaz. 1, kaz. 2 | 26. 11. 2020 | |
10. | Sexuálně přenosné infekce | ||||
11. | Exantémová infekční onemocnění | zde (multimediální), prezenčně | kvíz | 18. 11. 2020 | |
12. | Infekce kůže, podkoží a měkkých tkání, ranné infekce | kaz. 1 | 18. 11. 2020 | ||
13. | Infekce kostí a kloubů | kaz. 1, kaz. 2 | 26. 11. 2020 | ||
14. | Neuroinfekce | prezenčně | kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 | 18. 11. 2020 | |
15. | Lymfadenopatie, infekční mononukleóza, zoonózy | zde (pdf) | v testu tématu 8 | 19. 11. 2020 | |
16. | Infekce lidským virem imunodeficience (HIV) | Infekce HIV - multimediální: 1. část, 2. část, Oportunní infekce (pdf), prezenčně | kaz. 1, kaz. 2 | 20. 11. 2020 | |
17. | Sepse, infekční endokarditida a diferenciální diagnostika horečnatého stavu | v SISu | kaz. 1 | 26. 11. 2020 | |
18. | Infekce v těhotenství a infekce novorozenců | v SISu | kaz. 1 | 24. 11. 2020 | |
19. | Infekce imunokompromitovaných pacientů a jiných ohrožených skupin, febrilní neutropenie | ||||
20. | Cestovní a tropická medicína |
Malárie Helmintózy Arbovirózy (multimediální) |
kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 | 20. 11. 2020 | |
21. | Nozokomiální infekce | ||||
22. | Bioterorismus, vysoce nebezpečné nákazy | ||||
23. | Aktuální téma: covid-19 | kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 |
Požadavky
První týden
6. 11. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
na této stránce budete nalézat úkoly pro následující tři týdny distanční výuky.
Těšíme se na vás 9. listopadu 2020 na setkání v Síti a následující den osobně na obou klinikách - studijní skupina 5 začíná v ÚVN a skupina 6 v NNB.
9. 11. 20:
Nejdříve si obstarejte učebnici. Nastudujte témata, která se vztahují k infekcím dutiny ústní a dýchacích cest, tedy témata 5 a 6, přečtěte kapitoly v učebnici a dalších zdrojích, zodpovězte otázky u kazuistik - 3 otázky na infekční mononukleózu a otázku na léčbu pacienta z kazuistiky č. 2, zašlete vyřešený obrazový kvíz k tématu 5 a dokončení kazuistik tématu 6 do 12. 11. 2020. Přečtěte si i kazuistiky covidu-19 (téma 23), ale na otázky neodpovídejte, názory na použití léků se změnily. Do konce týdne nastudujte i enteroinfekce (téma 7) a pošlete dokončení kazuistik do 13. 11. 2020.
V pondělí 16. 10. '20 byste si měli připravit témata exantémová infekční onemocnění (téma 11) a neuroinfekce (téma 14). Rozvrhněte si studium tak, abyste si látku promysleli a odpovědi k tématům 11 a 14 spolu s dokončením kazuistiky na infekce kůže a podkoží (téma 12), pošlete výše uvedeným e-mailem do 18. 11. 2020.
Další pokyny přijdou (nejspíše začátkem příštího týdne).
Druhý týden
15. 11. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
děkuji za zaslání vypracovaných úloh.
Své odeslané odpovědi si porovnejte s vzorovým řešením. Otázky, které se vztahovaly k infekční mononukleóze a lakunární angíně (téma 5), byly jednoduché. Vzhledem k tíži líčeného onemocnění je nutné volit parenterální antibiotikum. Použití krystalického penicilínu a parenterálního klindamycinu je rovnocenné, vzhledem k farmakokinetice a mechanismu účinku je penicilin výhodnější k rychlému potlačení infekce a jejího šíření, linkosamidy působí bakteriostaticky, tedy pomaleji, mají snad lepší průnik do zánětlivého ložiska, ale hodí se lépe na subakutní procesy. Klindamycin (fosfát) limitací dávky tiše počítá s účastí imunity (méně používaný linkomycin lze naopak bezpečněji "předávkovat").
Obrazový kvíz na procesy v ústní dutině jste řešili až na drobnosti úspěšně. Správné odpovědi jsou zde. Z fyzikálního nálezu prakticky nejde určit diagnózu v případě syfilitické angíny, která musela být potvrzena laboratorně, a pseudomembranózní angína s povlaky na patrových obloucích sváděla až k diagnóze orofaryngeální kandidózy, diftérie nebyla z okolností pravděpodobná, ale mikrobiologický (mikroskopický a kultivační) průkaz potvrdil nejpravděpodobnější diagnózu - streptokokovou tonzilitidu. Pokud jste úlohu luštili jako křížovku - vylučovací metodou, museli jste být stoprocentně úspěšní.
Dokončené kazuistiky jsou zde:
- téma 6: kaz. 1 a kaz. 2
- téma 7: kaz. 1, kaz. 2 a kaz. 3.
- téma 23: kaz. 1-3.
Pro dopnění tématu 23 (covid-19) doporučuji přečíst si některý z přehledových článků dostupných on-line (ze stránky infekce.cz):
- Covid-19: diagnóza, terapie a prevence (P. Dlouhý, et al., 11. 5. 2020)
- Nový koronavirus (SARS-CoV-2) a onemocnění COVID-19 (M. Trojánek, et al., 20. 5. 2020)
- Mimořádné číslo časopisu Farmakoterapeutická revue o koronaviru SARS-CoV-2 a nemoci covid-19 (M. Trojánek, 25. 10. 2020)
V pondělí 16. 11. 2020 se uslyšíme na výuce v platformě MS Teams, kdy vás upozorním na důležité informace v tématech Neuroinfekce a Exantémová onemocnění (11 a 14), abyste mohli dokončit kazuistiky a správně odpovědět na otázky v testu na exantémy a kožní projevy.
Ve středu 18. 11. 2020 se opět přihlásíte přes MS Teams. Do konce týdne si připravte další témata, abyste mohli ve čtvrtek 19. 11. a pátek 20. 11. 20 odeslat odpovědi k tématům:
- 8 - virové hepatitidy a infekční hepatologie s testem
- 16 - infekce HIV
- 20 - cestovní a tropická medicína.
Pro lepší chápání kontextu vertikálních infekcí jsem doplnil pár poznámek k fyziologické graviditě a dispenzarizaci těhotných žen. Přesný harmonogram samozřejmě znát nemusíte, ale co se vyšetřuje všem těhotným musíte vědět.
Přeji hodně zdraví a pokud možno dost času na studium.
Třetí týden
22. 11. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
děkuji za zaslání vypracovaných úloh.
Správně zodpovězený kvíz na exantémové nemoci měl vypadat takto.
Dokončené kazuistiky jsou zde:
- téma 8: dokončení kazuistik a výsledky testu
- téma 12: kaz. 1
- téma 14: kaz. 1, kaz. 2 a kaz. 3.
- téma 16: kaz. 1 a kaz. 2
- téma 20: kaz. 1, kaz. 2 a kaz. 3.
V pondělí ráno 23. 11. 2020 si poslechněte prezentaci as. Jilicha, abychom mohli navázat v diskusi od 10,00 na platformě MS Teams. Přednáška je pro vás připravena zde:
Během následujícího týdne je třeba dokončit zbylá témata. Do úterý 24. 11. 2020 si přečtěte vertikální infekce, abyste dokázali dokončit kazuistiku k tématu 18 a ve středu a ve čtvrtek si projděte témata 9, 13 a 17. Kazuistiky vám pomohou orientovat se v antibiotikách. Do čtvrtka 26. 11. 2020 pošlete dokončené kazuistiky k těmto tématům a vypracovaný test na antibiotika, což je poslední podmínka zápočtu.
Jako studentům předchozích kroužků, připomínám osnovu, jak utřídit informace o antibiotikách. O každé skupině byste měli znát údaje uspořádané podle uvedené osnovy:
- Úvodní charakteristiku
- původ (u některých, alespoň produkt plísní/ uměle syntetizované)
- chemickou povahu (většinou napovídá název)
- Farmakodynamiku
- mechanismus účinku (bez detailů, ale mající dopad např. pro "rychlost" účinku)
- spektrum účinku (na které mikroby - G+, G-, anaeroby apod., riziko, resp. výskyt rezistence)
- Farmakokinetiku
- (což má dopad na indikace - do kterých tkání a orgánů, průnik do kompartmentů, chorobných ložisek, na povrch sliznic apod.)
- Klinické použití
- indikace (tady nemluvte o působení "na které bakterie", ale o použití "na které choroby")
- kontraindikace
- Bezpečnost/ farmakovigilanci
- nežádoucí účinky (toxicitu, alergenní potenciál, teratogenitu apod.)
- interakce (zejména na úrovni cytochromových enzymů - rámcově si uvědomit, které jsou induktory, inhibitory a substráty)
- Farmaceutické údaje
- způsob aplikace a dávkování (u základních antibiotik, zejména perorálních)
- zástupce
- Farmakoekonomické a administrativní údaje
- (jen u některých, např. extrémní cena, nedostupnost, použití v centrech apod.).
24. 11. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
děkuji za příjemnou spolupráci s vámi. Snažili jsme se vám infekční problematiku přiblížit co nejvěrněji a snad zajímavě. Hlavní překážkou bylo málo času. Tato doba je pro infektology možná ještě náročnější, než pro ostatní.
Nepřehlédněte na serveru medicalmedia.eu nově přidanou ozvučenou přednášku Zoonózy prof. Chalupy. Vzhledem k tomu, že i Exantémová infekční onemocnění existují v multimediální formě, ve středu 25. 11. se už nebudeme scházet pomocí MS Teams. Poprosím vás o samostatnou přípravu zbylých témat.
Až odešlete vypracované odpovědi testů, promyslíte kazuistiky a sdělíte svá řešení, obdržíte zápočet a můžete se přihlásit k ústní zkoušce. Pokud vás v tomto obtížném období náš distanční kurz s pár stážemi u lůžka zaujal a trochu přinutil naučit se něco už v průběhu kurzu, účel byl splněn. O víkendu ještě naleznete vzorová řešení kazuistik a některé doplňující informace k tématům, která jsme načali a nedokončili. Nestačili jsme zpracovat vše, takže i poté, co budete mít ukončený blok, srdečně vás zveme k návštěvě naší stránky.
Těšíme se na vás u zkoušky a nebo lépe při jíné - pro vás příjemnější - příležitosti.
27. 11. 20:
K dispozici máte nově připravenou ozvučenou prezentaci doc. Berana Očkování: 1. část, 2. část.
29. 11. 20:
Pro úplnost poskytuji dokončení kazuistik témat, která jste si připravovali v průběhu posledního týdne:
- infekce ledvin a močových cest (téma 9): kaz. 1 a kaz. 2
- infekce kostí a kloubů (téma 13): kaz. 1 a kaz. 2: Dg. Lymeská artritida (gonitida) - monoartritida pravého kolene, léčba: nejvhodnější ceftriaxon 1× 2 g/d 3-4 týdny, mj. i proto, že pozitivní protilátkový index ukazuje na autochtonní tvorbu protilátek v CNS a ceftriaxon proniká přes hematoencefalickou bariéru.
- sepse, infekční endokarditida a diferenciální diagnostika horečnatého stavu (téma 17): kaz. 2
- infekce v těhotenství a infekce novorozenců (téma 18): kaz. 1.
U pacientky s infekční endokarditidou (IE), která má mírnou renální lézi, je rovněž vhodnější léčba oxacilinem a doplňkovým antibiotikem je chinolon (než v této indikaci účinnější, ale nefrotoxický gentamicin). Klindamycin je bakteriostatický a pro IE primárně nevhodný. U enterokoků je překvapující, ale účinná a teoreticky zdůvodnitelná kombinace ampicilin + ceftriaxon.
U léků si zvykejte uvádět dávky. Málokteré antibiotikum má jediné dávkování. Také vankomycin nelze dávkovat paušálně, lze odhadnout iniciání dávku, u mladších a předtím zdravých je obvykle třeba dávku navýšit u starších a/nebo s renální insuficiencí redukovat (jednoduchý výpočet naleznete zde: https://www.infekce.cz/zprava17-06.htm).
Pro vyučující
Schránka s odpověďmi