E-learningový kurz
Jak pracovat s e-learningovým kurzem?
- Přečtěte si základní fakta a doporučení pro studium v úvodní části kapitoly.
- Zúčastněte se přednášky na platformě MS Teams (podle rozvrhu) nebo si ve vámi zvolený čas spusťte multimediální prezentaci, pokud bude k dispozici.
- Nastudujte doporučené stránky v učebnici.
- Prohlédněte si ukázkové kazuistiky.
- Vyřešte kazuistiky s otevřeným koncem, popř. úlohy a zodpovězte na otázky. Své odpovědi pošlete do níže stanoveného času e-mailem na adresu odpoved@infektologie.cz.
- Zodpovězte otázky v testu zde nebo v platformě Moodle, pokud bude k dispozici.
- Vaše e-mailové odpovědi budeme nejspíše kontrolovat náhodně, vzorové odpovědi naleznete na stránce (s komentářem obvyklých chyb) nebo je budeme probírat v rámci prezenční výuky nebo na seminářích pomocí MS Teams.
Témata kurzu
Požadavky
První týden
15. 3. 21:
Milé kolegyně, milí kolegové,
začali jsme přednáškami na témata
- 11: exantémová infekční onemocnění a
- 14: neuroinfekce.
Do konce týdne budete řešit kazuistiky neuroinfekcí a odešlete odpovědi ke kvízu s obrázky kožních projevů infekcí vztahující se k tématům 11 a 12. Ještě i zítra se sejdeme na síti, zejména abychom si připomněli to nejdůležitější z propedeutiky.
V úterý 16. 3. v 10,15 může přijít první skupina mediků na Kliniku infekčních a tropických nemocí Fakultní nemocnice Bulovka. Test na SARS-CoV-2 požadovat nebudeme. Je doporučeno, aby studenti podepsali čestné prohlášení, že neměli rizikový kontakt s nemocným s covidem-19. Samozřejmě musí být dodržena odpovídající opatření - k pacientům chodí skupiny do 5 osob, trvá povinnost (3R) používat respirátory, zachovávat rozestupy a dodržovat hygienu rukou.
Dále si obstarejte učebnici, abyste si mohli nastudovat i další témata. Aby se učivo rovnoměrně rozložilo do tří týdnů, do konce prvního týdne si přečtěte kapitoly v učebnici a dalších zdrojích o tématech
- 5: infekce dutiny ústní a dýchacích cest
- 6: infekce dolních dýchacích cest a plic
- 15: lymfadenopatie, infekční mononukleóza, zoonózy.
Zodpovězte otázky u kazuistik - 3 otázky na infekční mononukleózu a otázku na léčbu pacienta z kazuistiky č. 2, zašlete vyřešený obrazový kvíz k tématu 5 a dokončení kazuistik tématu 6 do 19. 3. 2021.
Další pokyny přijdou.
Druhý týden
21. 3. 21:
Milé kolegyně, milí kolegové,
děkuji za zaslání vzorně vypracovaných úloh. Pokud jste pracovali samostatně a poctivě, budete mít náskok v přípravě ke zkoušce a jistě i pro budoucí praxi ve většině klinických oborů.
Své odeslané odpovědi si porovnejte s vzorovým řešením. Kazuistiky vám nedělaly problémy. Vzhledem k tíži líčeného onemocnění v kazuistice 5-2 je nutné volit parenterální antibiotikum. Použití krystalického penicilínu a parenterálního klindamycinu je rovnocenné, vzhledem k farmakokinetice a mechanismu účinku je penicilin výhodnější k rychlému potlačení infekce a jejího šíření, linkosamidy působí bakteriostaticky, tedy pomaleji, mají snad lepší průnik do zánětlivého ložiska, ale hodí se lépe na subakutní procesy. Klindamycin (fosfát) limitací dávky tiše počítá s účastí imunity (méně používaný linkomycin lze naopak bezpečněji "předávkovat").
Obrazový kvíz na procesy v ústní dutině jste řešili až na drobnosti úspěšně. Správné odpovědi jsou zde. Z fyzikálního nálezu prakticky nejde určit diagnózu v případě syfilitické angíny, která musela být potvrzena laboratorně, a pseudomembranózní angína s povlaky na patrových obloucích sváděla až k diagnóze orofaryngeální kandidózy, diftérie nebyla z okolností pravděpodobná, ale mikrobiologický (mikroskopický a kultivační) průkaz potvrdil nejpravděpodobnější diagnózu - streptokokovou tonzilitidu. Pokud se test luští jako křížovka - vylučovací metodou, lze dosáhnout plného počtu bodů.
Řešení kvízu s exantémy je zde.
Dokončené kazuistiky jsou zde:
- infekce dolních dýchacích cest a plic (téma 6): kaz. 1 a kaz. 2
- infekce kůže, podkoží a měkkých tkání, ranné infekce (téma 12): kaz. 1
- neuroinfekce (téma 14): kaz. 1, kaz. 2 a kaz. 3
V následujícím týdnu si nastudujte sepsi a antibiotika, což je nezbytné pro správné řešení kazuistik k tématům
- 13: infekce kostí a kloubů
- 17: sepse, infekční endokarditida a diferenciální diagnostika horečnatého stavu
V tomto týdnu přednáškou Diagnostika parazitárních infekcí dokončíme téma 20 - cestovní a tropické medicíny. A protože jsme probrali témata ve vztahu k antibiotikům, naučte se antibiotika a vypracujte test na toto téma. Až se budete učit antibiotika (po zkouškách z mikrobiologie a farmakologie minimálně potřetí), snažte se zapamatovat o každé skupině údaje uspořádané podle následující osnovy (ideálně i v uvedeném pořadí):
- Úvodní charakteristiku
- původ (u některých, alespoň produkt plísní/ uměle syntetizované)
- chemickou povahu (většinou napovídá název)
- Farmakodynamiku
- mechanismus účinku (bez detailů, ale mající dopad např. pro "rychlost" účinku)
- spektrum účinku (na které mikroby - G+, G-, anaeroby apod., riziko, resp. výskyt rezistence)
- Farmakokinetiku
- (což má dopad na indikace - do kterých tkání a orgánů, průnik do kompartmentů, chorobných ložisek, na povrch sliznic apod.)
- Klinické použití
- indikace (tady nemluvte o působení "na které bakterie", ale o použití "na které choroby")
- kontraindikace
- Bezpečnost/ farmakovigilanci
- nežádoucí účinky (toxicitu, alergenní potenciál, teratogenitu apod.)
- interakce (zejména na úrovni cytochromových enzymů - rámcově si uvědomit, které jsou induktory, inhibitory a substráty)
- Farmaceutické údaje
- způsob aplikace a dávkování (u základních antibiotik, zejména perorálních)
- zástupce
- Farmakoekonomické a administrativní údaje
- (jen u některých, např. extrémní cena, nedostupnost, použití v centrech apod.).
Pokud chcete mít o víkendu pokoj, své odpovědi pošlete do pátku, ale bude nám stačit, pokud je odešlete do neděle 28. 3. '21.
Třetí týden
29. 3. 21:
Milé kolegyně, milí kolegové,
děkuji za zaslání vypracovaných úloh.
Dokončené kazuistiky jsou zde:
- téma 9: infekce ledvin a močových cest: kaz. 1 a kaz. 2,
- téma 13: infekce kostí a kloubů: kaz. 1, kaz. 2,
- téma 17: sepse, infekční endokarditida a diferenciální diagnostika horečnatého stavu: kaz. 1,
- téma 20: cestovní a tropická medicína: kaz. 1, kaz. 2 a kaz. 3.
U pacientky s infekční endokarditidou (IE), která má mírnou renální lézi, je rovněž vhodnější léčba oxacilinem a doplňkovým antibiotikem je chinolon (než v této indikaci účinnější, ale nefrotoxický gentamicin). Klindamycin je bakteriostatický a pro IE primárně nevhodný. U enterokoků je překvapující, ale účinná a teoreticky zdůvodnitelná kombinace ampicilin + ceftriaxon.
Vzorové odpovědi na test na antibiotika je zde.
Do konce kurzu byste měli projít zbylá témata. Vzhledem k tomu, že je pracovní týden zkrácený, pro udělení zápočtu vypracujte odpovědi k tématům 7 a 8.
Téma infekce v těhotenství a infekce novorozenců (téma 18) obsahuje jednu kazuistiku jako drobný příklad k ilustraci problematiky. Jen se nad ní zamyslete. Až se budete učit vrozené infekce, nemusíte zacházet do velkých podrobností. Hlavně si uvědomte pro praxi cestu k diagnóze: Buď onemocní těhotná žena, a vy si pak položíte otázku, zda se současně nakazil plod nebo zda hrozí nebezpečí pro novorozence, a nebo se v těhotenské poradně zjistí odchylka vývoje plodu (nález při ultrazvukovém vyšetření, retardace intrauterinního růstu apod.), pročež se začne pátrat po infekci u matky.
Infekci HIV (téma 16) dokončíme během setkání na platformě MS Teams. Kazuistiky si projdete sami; na řešení ani nemusíte čekat, protože se dvě nejcharakterističtější velké oportunní infekce nabízí.
Ve středu 31. 3. 2021 obdrží zápočty ti, kdo stačí odeslat do úterý 30. 3. 2021 odpovědi k tématům:
- 7 - střevní infekce - 3 kazuistiky,
- 8 - virové hepatitidy - 2 kazuistiky s testem.
Plnění časového limitu je požadováno kvůli uvolnění správných odpovědí.
Přeji hodně zdraví a pokud možno dost času na studium.
31. 3. 21:
Milé kolegyně, milí kolegové,
závěrem vám děkuji za zájem a spolehlivé plnění domácích úkolů. Na oplátku máte zapsány zápočty v SISu. Termínů zkoušek bude pro vás dostatek.
Dokončené kazuistiky a vzorové odpovědi na otázky testu jsou zde:
- téma 7: střevní infekce: kaz. 1, kaz. 2 a kaz. 3,
- téma 8: virové hepatitidy a infekce jater a žlučových cest: kaz. 1, 2 a výsledky testu,
- téma 16: infekce HIV: kaz. 1 a kaz. 2,
- téma 18: infekce v těhotenství a infekce novorozenců: kaz. 1,
- téma 23: aktuální téma: covid-19 kaz. 1, 2 a 3.
U léků si zvykejte uvádět dávky. Málokteré antibiotikum má jediné dávkování. Také vankomycin nelze dávkovat paušálně, lze odhadnout iniciání dávku, u mladších a předtím zdravých je obvykle třeba dávku navýšit u starších a/nebo s renální insuficiencí redukovat (jednoduchý výpočet naleznete zde: https://www.infekce.cz/zprava17-06.htm).
Drobnou připomínku mám k psaní pořadí diagnóz - na první místo obecně píšeme tu základní, nejvýznamnější, pak ty méně důležité. Do budoucna sdružujte diagnózy podle vzájemné podmíněnosti a souvislostí, např. "Hepatopatie, susp. cirhóza jater, ascites". Není potřeba uvádět do diagnostického závěru integrální projev nemoci (např. "infekční mononukleóza s hepatální lézí"), uvádí se jen při snaze o zdůraznění této skutečnosti nebo tehdy, kdy ovlivňuje intenzitu nebo způsob léčby, např. "akutní encefalitida s těžkou poruchou vědomí". Co nejvíce se vyhýbejte zkratkám, speciálně v diagnostickém závěru. Dobré bylo, pokud jste se snažili i o vlastní epikrízu. Pořadí diagnóz uváděné v úmrtním listu se řídí vlastními pravidly (morbus principalis - causa mortis - complicationes - inventus accessorius). Latinské zakončení -itis se v češtině mění na -itida.
Dovolte ještě pár drobných pravopisných poznámek. Drobnosti se tolerují. U léků rozlišujte název generický (s malým písmenem) a obchodní čili firemní (s velkým písmenem). Psaní i/y, c/k, t/th apod. je u léků skutečně rozkolísané - generické názvy respektují národní pravopis, ale existují i generickým názvům podobné mezinárodní nechráněné názvy (international nonproprietary names, INN), které dávají přednost i před y (např aciclovir/acyklovir, amoxicilin/amoxycilin), c před k (clarihromycin/klaritromycin) apod. Antibiotika se slovním základem -mycin jsou odvozena od -mycet, obvykle Streptomyces sp., gentamicinová skupina má původ v bakteriích Micromonospora purpurea a podobných, proto je psáno -micin (gentamicin, isepamicin).
Přeji příjemné strávení Velikonoc a těším se na vás u zkoušky nebo na osobní setkání při jiné příležitosti.
Pro vyučující
Schránka s odpověďmi
Úvodní stránka
Aktualizace © 31. 3. 2021, odkazy na dokončení kazuistik a správné odpovědi testů zaslepeny 6. 4. 2021