E-learningový kurz
Jak pracovat s e-learningovým kurzem?
- Přečtěte si základní fakta a doporučení pro studium v úvodní části kapitoly.
- Spusťte multimediální prezentaci, pokud bude k dispozici.
- Nastudujte doporučené stránky v učebnici.
- Prohlédněte si ukázkové kazuistiky.
- Vyřešte kazuistiky s otevřeným koncem, popř. úlohy a zodpovězte na otázky. Své odpovědi pošlete do níže stanoveného času e-mailem na adresu odpoved@infektologie.cz.
- Zodpovězte otázky v testu zde nebo v platformě Moodle, pokud bude k dispozici.
- Vaše e-mailové odpovědi budeme nejspíše kontrolovat náhodně, vzorové odpovědi naleznete na stránce (s komentářem obvyklých chyb) nebo je budeme probírat v rámci prezenční výuky nebo na seminářích pomocí MS Teams.
Témata kurzu
Lekce | Téma | Prezentace | Kazuistiky | Test | Odpověď zaslat do |
1. | Symptomatologie a diagnostika infekčních nemocí | v SISu | |||
2. | Antibiotika | v SISu | test | 5. 11. 2020 | |
3. | Organizace péče o infekčně nemocné, izolace, intenzivní péče | prezenčně | |||
4. | Očkování | v SISu | - | ||
5. | Infekce dutiny ústní a horních dýchacích cest | v SISu | kaz. 1, kaz. 2 | kvíz | 22. 10. 2020 |
6. | Infekce dolních dýchacích cest a plic | v SISu | kaz. 1, kaz. 2 | 22. 10. 2020 | |
7. | Gastrointestinální infekce | prezenčně | kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 | 23. 10. 2020 | |
8. | Virové hepatitidy a infekční hepatologie | zde (pdf), na serveru medicalmedia.eu | kaz. 1, kaz. 2 | test | 30. 10. 2020 |
9. | Infekce ledvin a močových cest | zde (pdf) | kaz. 1, kaz. 2 | 3. 11. 2020 | |
10. | Sexuálně přenosné infekce | ||||
11. | Exantémová infekční onemocnění | zde (multimediální), prezenčně | test | 26. 10. 2020 | |
12. | Infekce kůže, podkoží a měkkých tkání, ranné infekce | kaz. 1 | 26. 10. 2020 | ||
13. | Infekce kostí a kloubů | kaz. 1, kaz. 2 | 30. 10. 2020 | ||
14. | Neuroinfekce | prezenčně | kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 | 26. 10. 2020 | |
15. | Lymfadenopatie, infekční mononukleóza, zoonózy | zde (pdf) | v testu tématu 8 | ||
16. | Infekce lidským virem imunodeficience (HIV) | zde (pdf), zde (pdf), prezenčně | kaz. 1, kaz. 2 | 30. 10. 2020 | |
17. | Sepse, infekční endokarditida a diferenciální diagnostika horečnatého stavu | v SISu | kaz. 1 | 3. 11. 2020 | |
18. | Infekce v těhotenství a infekce novorozenců | v SISu | kaz. 1 | 4. 11. 2020 | |
19. | Infekce imunokompromitovaných pacientů a jiných ohrožených skupin, febrilní neutropenie | ||||
20. | Cestovní a tropická medicína |
Malárie Helmintózy Arbovirózy (multimediální) |
kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 | 30. 10. 2020 | |
21. | Nozokomiální infekce | ||||
22. | Bioterorismus, vysoce nebezpečné nákazy | ||||
23. | Aktuální téma: covid-19 | kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 |
Požadavky
První týden
16. 10. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
na této stránce budete nalézat úkoly pro následující tři týdny distanční výuky.
Těšíme se na vás 19. října 2020.
19. 10. 20:
Nejdříve si obstarejte učebnici. Nastudujte témata, která se vztahují k infekcím dutiny ústní a dýchacích cest, tedy témata 5 a 6, přečtěte kapitoly v učebnici a dalších zdrojích, zodpovězte otázky u kazuistik - 3 otázky na infekční mononukleózu a otázku na léčbu pacienta z kazuistiky č. 2, zašlete vyřešený obrazový kvíz k tématu 5 a dokončení kazuistik tématu 6 do 22. 10. 2020. Přečtěte si i kazuistiky covidu-19 (téma 23), ale na otázky neodpovídejte, názory na použití léků se změnily. Do konce týdne nastudujte i enteroinfekce (téma 7) a pošlete dokončení kazuistik do 23. 10. 2020.
V pondělí 26. 10. '20 byste měli být připraveni na témata infekce kůže a podkoží (téma 12), exantémová infekční onemocnění (téma 11) a neuroinfekce (téma 14). Rozvrhněte si studium tak, abyste si látku promysleli a odpovědi pošlete výše uvedeným e-mailem do 26. 10. 2020.
Další pokyny přijdou (nejspíše začátkem příštího týdne). Budou přizpůsobeny možnostem prezenční výuky.
Druhý týden
25. 10. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
děkuji za zaslání vypracovaných úloh.
Své odeslané odpovědi si porovnejte s vzorovým řešením. Otázky, které se vztahovaly k infekční mononukleóze a lakunární angíně (téma 5), byly jednoduché. Vzhledem k tíži líčeného onemocnění je nutné volit parenterální antibiotikum. Použití krystalického penicilínu a parenterálního klindamycinu je rovnocenné, vzhledem k farmakokinetice a mechanismu účinku je penicilin výhodnější k rychlému potlačení infekce a jejího šíření, linkosamidy působí bakteriostaticky, tedy pomaleji, mají snad lepší průnik do zánětlivého ložiska, ale hodí se lépe na subakutní procesy. Klindamycin (fosfát) limitací dávky tiše počítá s účastí imunity (méně používaný linkomycin lze naopak bezpečněji "předávkovat").
Obrazový kvíz na procesy v ústní dutině jste řešili až na drobnosti úspěšně. Správné odpovědi jsou zde. Z fyzikálního nálezu prakticky nejde určit diagnózu v případě syfilitické angíny, která musela být potvrzena laboratorně, a pseudomembranózní angína s povlaky na patrových obloucích sváděla až k diagnóze orofaryngeální kandidózy, diftérie nebyla z okolností pravděpodobná, ale mikrobiologický (mikroskopický a kultivační) průkaz potvrdil nejpravděpodobnější diagnózu - streptokokovou tonzilitidu. Pokud jste úlohu luštili jako křížovku - vylučovací metodou, museli jste být stoprocentně úspěšní.
Dokončené kazuistiky jsou zde:
- téma 6: kaz. 1 a kaz. 2
- téma 7: kaz. 1, kaz. 2 a kaz. 3.
- téma 23: kaz. 1-3.
Pro dopnění tématu 23 (covid-19) doporučuji přečíst si některý z přehledových článků dostupných on-line (ze stránky infekce.cz):
- Covid-19: diagnóza, terapie a prevence (P. Dlouhý, et al., 11. 5. 2020)
- Nový koronavirus (SARS-CoV-2) a onemocnění COVID-19 (M. Trojánek, et al., 20. 5. 2020)
- Mimořádné číslo časopisu Farmakoterapeutická revue o koronaviru SARS-CoV-2 a nemoci covid-19 (M. Trojánek, 25. 10. 2020)
V pondělí se uslyšíme na výuce v platformě MS Teams a upozorním vás na důležité informace v tématech Neuroinfekce a Exantémová onemocnění (11 a 14), abyste mohli dokončit kazuistiky a správně odpovědět na otázky v testu na exantémy a kožní projevy. Podle situace na klinikách si povíme, jestli se v úterý 27. 10. přihlásíte přes MS Teams, nebo ještě s vypětím sil uskutečníme prezenční výuku. Rozhodně si připravte další témata, abyste mohli po volné středě ve čtvrtek 29. 10. a pátek 30. 10. 20 odeslat odpovědi k tématům:
- 8 - virové hepatitidy a infekční hepatologie s testem
- 16 - infekce HIV
- 20 - cestovní a tropická medicína.
Přeji hodně radosti z objevování.
27. 10. 20:
Děkuji za zaslané odpovědi. Vidím, že jste se připravili a dávali pozor na přednáškách. Výsledky testu na exantémy naleznete zde. Dokončené kazuistiky jsou zde:
- téma 12: kaz. 1
- téma 14: kaz. 1, kaz. 2 a kaz. 3.
Podařilo se dokončit komentované přednášky z tropické medicíny pro asynchronní distanční výuku:
Přednášky nelze spustit v Internet Exploreru (ostatní prohlížeče fungují). Podklady k přednášce o neuroinfekcích jsem vám slíbil a po drobných opravách (aktualizacích) umístím.
Dobrovolníkům děkuji za pomoc ve zdravotnictví. Přeji pokud možno klid na studium.
29. 10. 20:
Zbývají témata:
- 9 - infekce močových cest
- 17 - sepse a infekční endokarditida
- 18 - vertikální infekce.
Abyste měli čas na studium antibiotik, bylo by rozumné nastudovat výše uvedená témata a poslat odpovědi do středy 4. 11. 2020. Do čtvrtka 5. 11. 2020 vypracujte test na antibiotika. Po zaslání odpovědí dostanete zápočet distanční formou (do SISu). Upřesňující pokyny vám sdělíme v průběhu příštího týdne.
O víkendu načerpejte síly. Pokud pracujete jako dobrovolníci pro zdravotnictví, umožníme vám úpravy harmonogramu přípravy ke zkoušce. Můžete se přihlásit k individuální nebo skupinové konzultaci.
31. 10. 20:
Prof. Chalupa pro vás připravil komentovanou prezentaci k tématu 8 a umístil na server Medical Media (www.medicalmedia.eu):
- Akutní a chronické virové hepatitidy (externí odkaz, k přístupu musíte zadat heslo do CASu).
4. 11. 20:
Závěrečný test na antibiotika je:
- zde.
Zašlete odpovědi a dostanete zápočet. Přijměte ještě radu, podle jakých kritérií si máte pamatovat informace o antibiotikách:
- Úvodní charakteristiku
- původ (u některých, alespoň produkt plísní/ uměle syntetizované)
- chemickou povahu (většinou napovídá název)
- Farmakodynamiku
- mechanismus účinku (bez detailů, ale mající dopad např. pro "rychlost" účinku)
- spektrum účinku (na které mikroby - G+, G-, anaeroby apod., riziko, resp. výskyt rezistence)
- Farmakokinetiku
- (což má dopad na indikace - do kterých tkání a orgánů, průnik do kompartmentů, chorobných ložisek, na povrch sliznic apod.)
- Klinické použití
- indikace (tady nemluvte o působení "na které bakterie", ale o použití "na které choroby")
- kontraindikace
- Bezpečnost/ farmakovigilanci
- nežádoucí účinky (toxicitu, alergenní potenciál, teratogenitu apod.)
- interakce (zejména na úrovni cytochromových enzymů - rámcově si uvědomit, které jsou induktory, inhibitory a substráty)
- Farmaceutické údaje
- způsob aplikace a dávkování (u základních antibiotik, zejména perorálních)
- zástupce
- Farmakoekonomické a administrativní údaje
- (jen u některých, např. extrémní cena, nedostupnost, použití v centrech apod.).
Do konce bloku se vám ještě ozvu s dokončenými kazuistikami.
6. 11. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
Závěrem vám děkuji za zájem a spolehlivé plnění domácích úkolů. Na oplátku budete mít během dneška 6. 11. '20 zapsány zápočty v SISu. Termínů zkoušek bude pro vás dostatek.
Zcela na závěr porovnejte své odpovědi se skutečným průběhem případů:
- téma 9: kaz. 1, kaz. 2;
- téma 13: kaz. 1, kaz. 2: Dg. Lymeská artritida (gonitida) - monoartritida pravého kolene, léčba: nejvhodnější ceftriaxon 1× 2 g/d 3-4 týdny, mj. i proto, že pozitivní protilátkový index ukazuje na autochtonní tvorbu protilátek v CNS a ceftriaxon proniká přes hematoencefalickou bariéru;
- téma 17: kaz. 1;
- téma 18: kaz. 1.
U pacientky s infekční endokarditidou (IE), která má mírnou renální lézi, je rovněž vhodnější léčba oxacilinem a doplňkovým antibiotikem je chinolon (než v této indikaci účinnější, ale nefrotoxický gentamicin). Klindamycin je bakteriostatický a pro IE primárně nevhodný. U enterokoků je překvapující, ale účinná a teoreticky zdůvodnitelná kombinace ampicilin + ceftriaxon.
Téma infekce v těhotenství a infekce novorozenců (téma 18) obsahuje jednu kazuistiku jako drobný příklad k ilustraci problematiky. Až se budete učit vrozené infekce, nemusíte zacházet do velkých podrobností. Hlavně si uvědomte pro praxi cestu k diagnóze: Buď onemocní těhotná žena, a vy si pak položíte otázku, zda se současně nakazil plod nebo zda hrozí nebezpečí pro novorozence, a nebo se v těhotenské poradně zjistí odchylka vývoje plodu (nález při ultrazvukovém vyšetření, retardace intrauterinního růstu apod.), pročež se začne pátrat po infekci u matky.
U léků si zvykejte uvádět dávky. Málokteré antibiotikum má jediné dávkování. Také vankomycin nelze dávkovat paušálně, lze odhadnout iniciání dávku, u mladších a předtím zdravých je obvykle třeba dávku navýšit u starších a/nebo s renální insuficiencí redukovat (jednoduchý výpočet naleznete zde: https://www.infekce.cz/zprava17-06.htm).
Správné odpovědi na antibiotický test se dozvíte na zdejší stránce během víkendu.
Drobnou připomínku mám k psaní pořadí diagnóz - na první místo obecně píšeme tu základní, nejvýznamnější, pak ty méně důležité. Sdružujte diagnózy podle vzájemné podmíněnosti a souvislostí, např. "Hepatopatie, susp. cirhóza jater, ascites". Není potřeba uvádět do diagnostického závěru integrální projev nemoci (např. "infekční mononukleóza s hepatální lézí"), uvádí se jen při snaze o zdůraznění této skutečnosti nebo tehdy, kdy ovlivňuje intenzitu nebo způsob léčby, např. "akutní encefalitida s těžkou poruchou vědomí". Co nejvíce se vyhýbejte zkratkám, speciálně v diagnostickém závěru. Dobré bylo, pokud jste se snažili i o vlastní epikrízu. Pořadí diagnóz uváděné v úmrtním listu se řídí vlastními pravidly (morbus principalis - causa mortis - complicationes - inventus accessorius). Latinské zakončení -itis se v češtině mění na -itida.
Dovolte ještě malou poznámku k pravopisu názvů léků. Drobnosti se tolerují. U léků rozlišujte název generický (s malým písmenem) a obchodní čili firemní (s velkým písmenem). Psaní i/y, c/k, t/th apod. je u léků skutečně rozkolísané - generické názvy respektují národní pravopis, ale existují i generickým názvům podobné mezinárodní nechráněné názvy (international nonproprietary names, INN), které dávají přednost i před y (např aciclovir/acyklovir, amoxicilin/amoxycilin), c před k (clarihromycin/klaritromycin) apod. Antibiotika se slovním základem -mycin jsou odvozena od -mycet, obvykle Streptomyces sp., gentamicinová skupina má původ v bakteriích Micromonospora purpurea a podobných, proto je psáno vždy -micin (gentamicin, isepamicin).
Těším se na vás u zkoušky nebo na osobní setkání při jiné příležitosti.
Pro vyučující
Schránka s odpověďmi