E-learningový kurz
Jak pracovat s e-learningovým kurzem?
- Přečtěte si základní fakta a doporučení pro studium v úvodní části kapitoly.
- Spusťte multimediální prezentaci, pokud bude k dispozici.
- Nastudujte doporučené stránky v učebnici.
- Prohlédněte si ukázkové kazuistiky.
- Vyřešte kazuistiky s otevřeným koncem, popř. úlohy a zodpovězte na otázky. Své odpovědi pošlete do níže stanoveného času e-mailem na adresu odpoved@infektologie.cz.
- Zodpovězte otázky v testu zde nebo v platformě Moodle, pokud bude k dispozici.
- Vaše e-mailové odpovědi budeme nejspíše kontrolovat náhodně, vzorové odpovědi naleznete na stránce (s komentářem obvyklých chyb) nebo je budeme probírat v rámci prezenční výuky nebo na seminářích pomocí MS Teams.
Témata kurzu
Tabulka: Témata kurzu, učební materiály a termíny splnění požadavků
Lekce | Téma | Prezentace | Kazuistiky | Test | Odpověď zaslat do |
1. | Symptomatologie a diagnostika infekčních nemocí | v SISu | |||
2. | Antibiotika | v SISu | test | 15. 10. 2020 | |
3. | Organizace péče o infekčně nemocné, izolace, intenzivní péče | prezenčně | |||
4. | Očkování | v SISu | - | ||
5. | Infekce dutiny ústní a horních dýchacích cest | v SISu | kaz. 1, kaz. 2 | kvíz | 4. 10. 2020 |
6. | Infekce dolních dýchacích cest a plic | v SISu | kaz. 1, kaz. 2 | 4. 10. 2020 | |
7. | Gastrointestinální infekce | prezenčně | kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 | 8. 10. 2020 | |
8. | Virové hepatitidy a infekční hepatologie | zde (pdf), prezenčně | kaz. 1, kaz. 2 | test | 8. 10. 2020 |
9. | Infekce ledvin a močových cest | zde (pdf) | kaz. 1, kaz. 2 | 13. 10. 2020 | |
10. | Sexuálně přenosné infekce | ||||
11. | Exantémová infekční onemocnění | zde (multimediální), prezenčně | test | 4. 10. 2020 | |
12. | Infekce kůže, podkoží a měkkých tkání, ranné infekce | kaz. 1 | 12. 10. 2020 | ||
13. | Infekce kostí a kloubů | kaz. 1, kaz. 2 | 12. 10. 2020 | ||
14. | Neuroinfekce | prezenčně | kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 | 4. 10. 2020 | |
15. | Lymfadenopatie, infekční mononukleóza, zoonózy | zde (pdf) | v testu tématu 8 | 8. 10. 2020 | |
16. | Infekce lidským virem imunodeficience (HIV) | zde (pdf), zde (pdf), prezenčně | kaz. 1, kaz. 2 | 9. 10. 2020 | |
17. | Sepse, infekční endokarditida a diferenciální diagnostika horečnatého stavu | v SISu | kaz. 1 | 13. 10. 2020 | |
18. | Infekce v těhotenství a infekce novorozenců | v SISu | kaz. 1 | 14. 10. 2020 | |
19. | Infekce imunokompromitovaných pacientů a jiných ohrožených skupin, febrilní neutropenie | ||||
20. | Cestovní a tropická medicína | zde (pdf), prezenčně | kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 | 7. 10. 2020 | |
21. | Nozokomiální infekce | ||||
22. | Bioterorismus, vysoce nebezpečné nákazy | ||||
23. | Aktuální téma: covid-19 | kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3 |
Požadavky
První týden
23. 9. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
na této stránce budete nalézat úkoly pro následující tři týdny distanční výuky.
Těšíme se na vás 29. září 2020.
29. 9. 20:
Doufám, že vás prezenční výuka zaujala. Nejdříve si obstarejte učebnici. Nastudujte témata, která se vztahují k infekcím dutiny ústní a dýchacích cest, tedy témata 5 a 6, přečtěte kapitoly v učebnici a dalších zdrojích, zodpovězte otázky u kazuistik - 3 otázky na infekční mononukleózu a otázku na léčbu pacienta z kazuistiky č. 2, zašlete vyřešený obrazový kvíz k tématu 5 a dokončení kazuistik tématu 6.
V pondělí 5. 10. '20 byste měli být připraveni na témata exantémová infekční onemocnění (téma 11) a neuroinfekce (téma 14). Rozvrhněte si studium tak, abyste si látku promysleli a odpovědi pošlete výše uvedeným e-mailem do 4. 10. 2020.
Další pokyny přijdou (nejspíše začátkem příštího týdne). Budou přizpůsobeny možnostem prezenční výuky.
Druhý týden
5. 10. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
děkuji za zaslání vypracovaných úloh.
Své odeslané odpovědi si porovnejte s vzorovým řešením. Otázky, které se vztahovaly k infekční mononukleóze a lakunární angíně, vám nedělaly problémy. Vzhledem k tíži líčeného onemocnění je nutné volit parenterální antibiotikum. Použití krystalického penicilínu a parenterálního klindamycinu je rovnocenné, vzhledem k farmakokinetice a mechanismu účinku je penicilin výhodnější k rychlému potlačení infekce a jejího šíření, linkosamidy působí bakteriostaticky, tedy pomaleji, mají snad lepší průnik do zánětlivého ložiska, ale hodí se lépe na subakutní procesy. Klindamycin (fosfát) limitací dávky tiše počítá s účastí imunity (méně používaný linkomycin lze naopak bezpečněji "předávkovat").
Obrazový kvíz na procesy v ústní dutině jste řešili až na drobnosti úspěšně. Správné odpovědi jsou zde. Z fyzikálního nálezu prakticky nejde určit diagnózu v případě syfilitické angíny, která musela být potvrzena laboratorně, a pseudomembranózní angína s povlaky na patrových obloucích sváděla až k diagnóze orofaryngeální kandidózy, diftérie nebyla z okolností pravděpodobná, ale mikrobiologický (mikroskopický a kultivační) průkaz potvrdil nejpravděpodobnější diagnózu - streptokokovou tonzilitidu. Pokud jste úlohu luštili jako křížovku - vylučovací metodou, museli jste být stoprocentně úspěšní.
Řešení kvízu s exantémy je zde.
Dokončené kazuistiky jsou zde:
- téma 6: kaz. 1 a kaz. 2
- téma 14: kaz. 1, kaz. 2 a kaz. 3.
Pro dopnění tématu o aktuální informace si přečtěte učivo tématu 23 (covid-19). O covidu-19 slyšíme každý den, takže odpovědi neposílejte, jenom si je rozmyslete.
- Ve středu 7. 10. '20 se podívejte na cestovní a tropickou medicínu (téma 20) a
- do čtvrtka 8. 10. '20 ještě vyřešte kazuistiky gastrointestinálních infekcí (téma 7), pošlete vypracovaný test na hepatitidy a lymfadenopatie s dokončenými kazuistikami tématu 8 a 15.
- Na infekci HIV (téma 16) si rezervujte pátek 9. 10. '20. Pokud chcete mít o víkendu pokoj, své odpovědi pošlete 9. 10. '20, jinak stačí do konce víkendu do 11. 10. '20.
Přeji hodně radosti z objevování.
8. 10. 20:
Odpovědi na otázky na covid-19 a další průběh tří kazuistik naleznete zde. Zájemci o ucelenou informaci o covidu-19 si mohou přečíst přehledové články (jeden od primáře Dlouhého a kolektivu a druhý od dr. Trojánka a kolektivu), které byly umístěny na www.infekce.cz. Zde naleznete i řadu dalších aktualit a doporučení.
Diagnózu kazuistiky č. 1 tropických nemocí (tématu 20) jste samozřejmě napsali správně. Jen upozorňuji na změnu přístupu k léčbě nekomplikované tropické malárie. Antimalarikum chlorochin je skutečně uvedeno v učebnici, nicméně dnes je rezistence P. falciparum k chlorochinu natolik rozšířena, že se chlorochin k léčbě tropické malárie prakticky nepoužívá a lze jej použít jen u tropické malárie akvírované na Haiti a v Dominikánské republice. Chlorochin je možné použít u non-falciparum infekcí. Lékem první volby nekomplikované malárie P. falciparum se tak v současnosti stal artemeter (20 mg) + lumefantrin (120 mg) (tj. Riamet, Coartem) 8 tbl./den po 3 dny ve schématu 4 tbl. a dále a 4 tbl. po 8, 24, 36, 48 a 60 hod. Při nedostupnosti artemisininů lze použít i kombinaci atovachon/proguanil (Malarone), ale působí trochu pomaleji. Meflochin (Lariam) by byl rovněž vhodný, ale není už v ČR registrován a i v zahraničí je obtížně dostupný. Své závěry dalších kazuistik tropických nemocí (tématu 20) můžete porovnat se skutečnými průběhy:
- téma 20, kaz. 1, téma 20, kaz. 2, téma 20, kaz. 3,
9. 10. 20:
Dokončené kazuistiky enteroinfekcí (téma 7) jsou zde:
- kaz. 1, kaz. 2, kaz. 3.
Nejpřekvapivější a mimořádná je diagnóza kazuistiky č. 3. Pokud byste v praxi hned nevyslovili suspekci na uvedenou diagnózu, neměly by vás nechat klidnými anurie, alarmující hodnoty krevního obrazu a výrazná elevace urey a kreatininu. Klinický obraz nebyl příliš nápadný. Podobný vzestup renálních ukazatelů bychom očekávali spíše při profúzním průjmu! Hluboká trombocytopenie nepatří do obrazu průjmových infekčních onemocnění.
Abyste si mohli opravit své závěry z kazuistik a testu tématu 8, podívejte se na
Reálně posuďte své znalosti a doučte se vše potřebné. Do pondělí dokončete kazuistiky infekce HIV. Omylem jsem vám závěry prozradil. Pokud vám to neuniklo, přesto si kazuistiky projděte poctivě. Jedná se o velmi charakteristické diagnózy s dosti typickým průběhem.
Těším se na setkání s některými z vás v pondělí.
Třetí týden
13. 10. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
Čas kvapí a váš rychlokurz infekčního lékařství se blíží ke konci. Své průběžné závěry porovnejte s dokončenými kazuistikami témat:
- infekce kůže, podkoží a měkkých tkání, ranné infekce (téma 12): kaz. 1
- infekce kostí a kloubů (téma 13): kaz. 1 a kaz. 2: Dg. Lymeská artritida (gonitida) - monoartritida pravého kolene, léčba: nejvhodnější ceftriaxon 1× 2 g/d 3-4 týdny, mj. i proto, že pozitivní protilátkový index ukazuje na autochtonní tvorbu protilátek v CNS a ceftriaxon proniká přes hematoencefalickou bariéru.
- infekce HIV (téma 16): kaz. 1, kaz. 2
Do konce kurzu vám zbývá dokončit téma infekce ledvin a močových cest (téma 9) a sepse, infekční endokarditida a diferenciální diagnostika horečnatého stavu (téma 17), které spolu v kazuistikách spolu úzce souvisí. Termín pro odeslání byl určen na dnešek, ale bude stačit, pokud je pošlete zítra 14. 10. s kazuistikou infekce v těhotenství. Až se budete učit o sepsi, určitě se seznamte s přednáškami vyvěšenými v SISu. Mezi nimi je i přednáška prof. Holuba o sepsi (a jejím moderním chápání = definice Sepsis-3 - což se už do naší učebnice nedostalo).
Téma infekce v těhotenství a infekce novorozenců (téma 18) obsahuje jednu kazuistiku jako drobný příklad k ilustraci problematiky. Až se budete učit vrozené infekce, nemusíte zacházet do velkých podrobností. Hlavně si uvědomte pro praxi cestu k diagnóze: Buď onemocní těhotná žena, a vy si pak položíte otázku, zda se současně nakazil plod nebo zda hrozí nebezpečí pro novorozence, a nebo se v těhotenské poradně zjistí odchylka vývoje plodu (nález při ultrazvukovém vyšetření, retardace intrauterinního růstu apod.), pročež se začne pátrat po infekci u matky.
S antibiotiky jste se seznamovali průběžně. Na závěr odpovězte na otázky testu na antibiotika a pošlete e-mailem do čtvrtku 15. 10. 2020 (pokud máte dostat zápočet v pátek 16. 10. '20), popř. podle vašich časových možností i později. Znovu si tedy projděte základní informace o antibiotikách. O každé skupině byste měli znát údaje uspořádané podle uvedené osnovy:
- Úvodní charakteristiku
- původ (u některých, alespoň produkt plísní/ uměle syntetizované)
- chemickou povahu (většinou napovídá název)
- Farmakodynamiku
- mechanismus účinku (bez detailů, ale mající dopad např. pro "rychlost" účinku)
- spektrum účinku (na které mikroby - G+, G-, anaeroby apod., riziko, resp. výskyt rezistence)
- Farmakokinetiku
- (což má dopad na indikace - do kterých tkání a orgánů, průnik do kompartmentů, chorobných ložisek, na povrch sliznic apod.)
- Klinické použití
- indikace (tady nemluvte o působení "na které bakterie", ale o použití "na které choroby")
- kontraindikace
- Bezpečnost/ farmakovigilanci
- nežádoucí účinky (toxicitu, alergenní potenciál, teratogenitu apod.)
- interakce (zejména na úrovni cytochromových enzymů - rámcově si uvědomit, které jsou induktory, inhibitory a substráty)
- Farmaceutické údaje
- způsob aplikace a dávkování (u základních antibiotik, zejména perorálních)
- zástupce
- Farmakoekonomické a administrativní údaje
- (jen u některých, např. extrémní cena, nedostupnost, použití v centrech apod.).
Do konce bloku se vám ještě ozvu s dokončenými kazuistikami.
16. 10. 20:
Milé kolegyně, milí kolegové,
Dokončení zbylých kazuistik a vzorové odpovědi testu i s komentářem k vašim odpovědím ještě umístím, nedalo se to všechno stihnout. Závěrem vám děkuji za zájem a spolehlivé plnění domácích úkolů. Na oplátku budete mít během dneška 16. 10. '20 zapsány zápočty v SISu. Termínů zkoušek bude pro vás dostatek.
Těším se na vás u zkoušky nebo na osobní setkání při jiné příležitosti.
Zcela na závěr porovnejte své odpovědi se skutečným průběhem případů:
- infekce ledvin a močových cest (téma 9): kaz. 1, kaz. 2
- sepse, infekční endokarditida a diferenciální diagnostika horečnatého stavu (téma 17): kaz. 1
- infekce v těhotenství a infekce novorozenců (téma 18): kaz. 1
U pacientky s infekční endokarditidou (IE), která má mírnou renální lézi, je rovněž vhodnější léčba oxacilinem a doplňkovým antibiotikem je chinolon (než v této indikaci účinnější, ale nefrotoxický gentamicin). Klindamycin je bakteriostatický a pro IE primárně nevhodný. U enterokoků je překvapující, ale účinná a teoreticky zdůvodnitelná kombinace ampicilin + ceftriaxon.
U léků si zvykejte uvádět dávky. Málokteré antibiotikum má jediné dávkování. Také vankomycin nelze dávkovat paušálně, lze odhadnout iniciání dávku, u mladších a předtím zdravých je obvykle třeba dávku navýšit u starších a/nebo s renální insuficiencí redukovat (jednoduchý výpočet naleznete zde: https://www.infekce.cz/zprava17-06.htm).
Správné odpovědi na antibiotický test jsou zde.
Pro vyučující
Schránka s odpověďmi
Úvodní stránka
Aktualizace © 16. 10. 2020, zaslepení odkazů se vzorovými odpověďmi 19. 10. 2020