Milé kolegyně, milí kolegové,
nepřipravujeme žádné revoluční změny v organizaci výuky, jen vás chceme upozornit na úpravy zkušebních otázek. Důvodem, který nás k tomu vedl, bylo zejména narovnat jejich obtížnost a výpovědní hodnotu k požadavkům na znalost problematiky oboru. Nepřehlédněte tedy změny a pokud vycházíte z vypracovaných otázek z loňského roku, doplňte si do loňských učebních materiálů naše dodatečné požadavky.
Odpovědi na zkušební otázky nemají být rétorickým cvičením, i když kultivovaný slovní projev udělá dojem a je významným předpokladem úspěchů v další kariéře. Přeci jen student, který zvládl základy našeho oboru, musí ukázat i orientaci v tématu a schopnost odvodit správné postupy v diagnostice, léčbě a dalších opatřeních v praxi.
Otázka 1 Základní principy antiinfekční imunity zahrnovala obsáhlé téma, které je do detailů probíráno u nás i v předmětu imunologie. Studenti si nezřídka pamatují z teoretických oborů nejrůznější detaily, ale pak neví, které infekce se při dané poruše imunity vyskytují. Domluvili jsme se na vypuštění otázky, nicméně i po vyškrtnutí zůstává potřeba znát rámcově problematiku mj. pro otázku 47 speciální části.
Otázka 3 Infektologické konzilium a antibiotický stewardship sváděla k nezávaznému povídání o antibioticích, ale je potřeba vědět, co lékař jiné odbornosti očekává od infektologa, co od klinického mikrobiologa, klinického farmaceuta a co od epidemiologa. Doplňující otázka se může týkat stafylokokové bakteriémie (viz učebnice strana 109). Antibiotický stewardship je moderní přístup, který přišel z USA, ale pod pojmem "antibiotická politika" byl v ČR (resp. Československu) znám dlouho před tím. Měli byste vystihnout podstatu antibiotického "šafářství" (správcovství, stewardshipu).
V otázce 8 Zásady podávání antibiotik jsme vynechali slovo "empirické". Podle učebnice se dá jistě poskládat celé desatero. Musíte být připraveni reagovat na doplňující otázky:
Která antibiotika můžeme podat v graviditě? Jaké informace (z anamnézy a laboratorních vyšetření) musíme zohlednit při výběru konkrétního antibiotika? Atd.
Otázkou 9 Léčba infekcí vyvolaných rezistentními bakteriemi (ESCAPE) už není míněno obecné pojednání o rezistenci, která patří i do jiných oborů. Přesto je nutné si uvědomit skutečnou hloubku problému, odlišit problematiku komunitních a nozokomiálních infekcí a zodpovědně chápat nebezpečí velkorysého (dokonce i distančního) předepisování antibiotik. S oblibou všelijakých mnemotechnických pomůcek se cituje i ESCAPE, iniciály rezistentních bakterií, které unikají terapeutickým snahám (ESKAPE upozorňuje na bakterii rodu Klebsiella, ESCAPE na Clostridioides difficile). Hlavně si uvědomte, jaká je citlivost divokých kmenů zmíněných bakterií a jakou odolnost se podařilo vyšlechtit. Zamyslete se nad otázkou, kdy budete ordinovat základní antibiotika a kdy musí přijít ke slovu záložní, a to i v situacích, kdy ještě není k dispozici antibiogram. Šetřete se zprofanovaným přívlastkem "širokospektrý", pokud si diagnóza nutí zavedení konkrétního antiinfektiva (antibiotikum na konkrétní mikroorganismus přece nemusí mít široké spektrum).
Otázka 21 Protivirová terapie herpetických infekcí a chřipky byla rozšířena na covid-19. Na rozdíl od mnoha jiných léků jsou léky této skupiny běžně předepisovány i praktickými lékaři. Měli byste být schopni samostatně předepsat některé z těchto léků.
Do otázky 12 Alimentární intoxikace patří botulismus. Botulismus je sice vzácný, ale diagnóza těchto ojedinělých případů vždy čeká na osvíceného lékaře, který správně vyhodnotí nezřídka nenápadné, ale charakteristické iniciální příznaky. Nestačí vědět, že botulismus způsobí poruchu dýchání. Pro diagnózu je to dost pozdě!
Otázka 21 Klostridiová kolitida byla z původní postantibiotické kolitidy zúžena na nejdůležitější z těchto infekcí - infekci Clostridioides difficile.
Otázka 23 Erysipel a flegmóna byla rozšířena o nekrotizující fasciitidu. Zarudnutí bérce u disponované osoby, horečka a penicilin skutečně vyzdvihuje to nejdůležitější, ale lékař by měl vědět víc a student by měl umět odpovědět i na některé doplňující otázky. Měl by umět shrnout i okolnosti, které naznačují nebezpečí nekrotizující fasciitidy. V infekčním lékařství jsme vám odpustili otázku na anaerobní infekce měkkých tkání, protože se probírá na chirurgii i jinde.
Do otázky 45 Infekce přenášené klíšťaty: přehled a epidemiologie - nepatří klinický obraz klíšťové encefalitidy ani lymeské borreliózy, které jsou v samostatných otázkách.
Původní otázka 57 diferenciální diagnostika horečky v tropech a subtropech se jevila neúměrně obsáhlá, a proto byla zúžena na Horečka po návratu z tropů a subtropů. Student mohl na původní otázku vykládat hodinu, přesto nezřídka unikla klíčová fakta. Reálně si nepředstavil, co je skutečně možné a co by bylo naprostou kuriozitou. Vy se soustřeďte na horečku u osob, které si přiváží nechtěný suvenýr z cestování po exotických krajinách. Zde chceme slyšet základní diferenciálně diagnostickou rozvahu vycházející ze základních klinických údajů a elementárních laboratorních testů (jaké změny krevního obrazu a ukazatelů akutního zánětu), jaká jsou klíčová vyšetření při suspekci na specifickou importovanou infekci.
Horečka dengue, břišní tyfus a paratyfus - nemoci jsou relativně vzácné, a tak stačí jen klíčová fakta. Proto byly spojeny do společné otázky 57.
Otázka 60 Osteomyelitida a spondylodiscitida byla vrácena. Onemocnění sice nejsou tak častá, ale jejich význam narostl. Spondylodiscitida, která není k operaci, je poněkud opomíjené onemocnění, a proto zbývá pro infektology. Pacienti jsou na infekčních klinice často demonstrováni studentům, na ortopedii, spondylochirurgii a neurologii není o tyto pacienty velký zájem.